Puasa…Teknik dan Renungan Bersama..

Gambar Sekadar Hiasan

Gambar Sekadar Hiasan

Cara Berbuka dan Bersahur yang Berkesan:

1) Berbuka dengan buah dan air bertapis yang tidak dimasak (guna water-filter).

2) Solat Maghrib terlebih dahulu bagi memberi peluang perut mencerna makanan

3) Makan makanan yang senang hadam dan kurangkan masakan berminyak, berempah dan pedas. Seelok-eloknya makan sayur, tahu dan kekacang.

4) Kurangkan kadar makanan dari biasa

5) Jangan minum air sambil makan. Insya-Allah jika makan secara perlahan-lahan, masalah tercekik tidak akan berlaku.

6) Minum air putih atau teh herba atau minuman yang mengandungi getah anggur, buah kembang semangkuk dan biji selasih sebanyak yang terminum. Waktu sahur elok makan buah dan susu atau sebarang makanan cecair.

Cara Berpuasa yang Tidak Berkesan:

1) Makan terlalu banyak (waktu sahur dan berbuka)

2) Makan makanan yang pedas dan berempah serta payah hadam

3) Makan terlalu banyak daging binatang terutama bagi gout dan alahan.

4) Mengulangi makan sepanjang malam.

5) Kurang minum air pada malam hari atau lebih minum air semasa makan

6) Tidur selepas kenyang makan

Makanan yang Menjejaskan Khasiat Puasa kerana Mengandungi Bahan Kimia:

1) Kopi dan teh.

2) Air paip masak yang tidak ditapis.

3) Makanan yang ada bahan pengawet, pewarna, perasa tiruan seperti burger, sosej, mee segera, air tin & kotak, air squash, nugget dan seumpamanya.

4) Makanan masin perlu dielakkan semasa berpuasa kerana ia menyebabkan air bertakung dalam badan (water retention)

5) Merokok

Fasa-fasa Puasa yang Berjaya:

1) Fasa pertama (2-3hari):

  • Perut akan terasa lapar, badan cepat letih, cepat marah kerana kadar glukosa dalam darah rendah

2) Fasa kedua (3-14 hari):

  • Kurang selera makan, senang gelap mata, nafas berbau, lidah menjadi putih atau berdaki manakala badan menjadi lesu.

3) Fasa ketiga(14-akhir puasa):

  • Lidah menjadi bersih, nafas hilang bau, selera makan baik, tenaga mula pulih dan kadar glukosa menjadi normal kembali. Di fasa ini juga mental, emosi dan badan semakin optimum dan diri menjadi orang baru. Keadaan puasa begini hanya dicapai oleh mereka yang benar-benar mengawal makan dan minum supaya proses asidosis dan ketosis di dalam badan berjalan lancar.

Amalan Segelintir Kita Yang Terbalik…

Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita? Yang sedihnya, ada juga yang berpuasa tetapi tidak menunaikan solatnya, mereka hanyalah berlapar dan dahaga sahaja…

Sabda Rasulullah s. a. w. yang bermaksud:

“Ada banyak orang yang berpuasa tetapi ia tiada memperolehi dari puasanya itu, selain dari lapar dan dahaga (yakni tiada mendapat pahala).”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: